Aceste vorbe ale
lui P.P. Carp mi-au fost readuse în minte de o carte citită (mea culpa, cu
întârziere), în primele două zile de concediu - anume „"Germanofilii” – Elita intelectuală
românească în anii Primului Război Mondial", a lui Lucian Boia, apărută în
2009.
Catea readuce în discuţie
"dreptatea" poziţiei României de a intra în Primul Război Mondial de
partea Antantei, din perspectIva celor care (ulterior şi doar pentru că Antanta
a învins) au fost consideraţi "trădători" (printre alţii, au făcut puşcărie
din acest motiv Arghezi şi Slavici), doar pentru că au susţinut intrarea în
război de partea Puterilor Centrale şi considerau Rusia un pericol mult mai
mare pentru România decât Austro-Ungaria, iar situaţia românilor din Basarabia
mult mai grea decât a celor din Transilvania sau Bucovina. O bună parte din
elita intelectuală a ţării susţinea această poziţie, lista celor cu vederi “germanofile”
fiind foarte lungă – şi prezentată, de Boia, de la A – de exemplu, Grigore
Antipa -, la Z – Duiliu Zamfirescu.
Ceea ce am învăţat din această carte (cu “dovezi”),
este că majoritatea celor care aveau altă poziţie decât cea oficială nu erau
nici mai puţin intelectuali, nici mai puţin patrioţi decât “antantofilii” şi că argumentele lor erau
solide. Ba mai mult, victoria Antantei nu a fost sigură decât pe la mijlocul
lui 1918 şi, în esenţă, nimeni nu s-a gândit la o succesiune de evenimente care să ducă, simultan, la întregirea României şi în vest şi în est, pentru că nimeni nu a putut anticipa evenimentele care l-au
determinat pe Carp să facă declaraţia din titul acestei postări: căderea rapidă
a Rusiei (să ne amintim, unirea Basarabiei s-a făcut când cea mai mare parte a
României era sub ocupaţie germană şi noi semnam pacea separată cu Puterile Centrale...)
şi victoria ulterioară a Antantei (care
a permis România Mare).
Ca urmare, doar evenimentele
ulterioare, cursul sinuos şi, adesea, surpinzător al istoriei, au dat dreptate „antantofililor”
şi nu neapărat „vizionarismul”, argumentele şi calităţile intelectuale. Chiar
putem spune că, pe termen lung, cei care
se temeau de Rusia au avut dreptate (România fiind ocupata de trupele ruseşti
şi "beneficiind" de regimul comunist importat de acolo o jumătate de
secol), chiar dacă, pe termen scurt, implicarea de partea Antantei a dus la
crearea României Mari. Ca urmare (un citat, chiar cuvintele care încheie
cartea): "E de altfel o întrebare cu răspunsuri multiple [...] dacă au
avut sau nu dreptate, ori, mai probabil, dacă au avut şi n-au avut în acelaşi
timp" (s.n.). Chiar Lucian Boia prezenta, într-o emisiune la TV, un scenariu posibil
(chiar dacă avertiza că e doar un exerciţiu intelectual), în care victoria
Puterilor Centrale ne-ar fi ferit şi de Hitler şi de Stalin iar UE ar fi apărut
mai devreme, chiar dacă numai în Europa Cetrală, ca urmare a „federalizării”
Autro-Ungariei (teorie deja vehiculată în epocă).
De ce aceste
gâduri? Pentru că istoria se repetă. România, luată de val, a scăpat de
Ceauşescu (dar nu de comunism, mai ales în mentalităţi), a intrat în NATO şi în
UE - dar nu pentru că ar fi avut mari conducători, ci doar un mare noroc, pe care
nu-l înţelegem şi, parcă dinadins, încercăm să-l anulăm prin lipsă de viziune
şi politcianism tembel. Mai mult, din cauza resurecţiei imperialismului rusesc,
România (împreună cu Polonia) recapătă o importanţă strategică globală, de care
nu ştim, încă, să profităm.
Unul dintre
motivele acestei situaţii este, cred eu, lipsă de educaţie politică elementară
şi, în general, lipsa oricărui interes (demonstrat de cei 25 de ani de
schimbări fără reformă) pentru dezvoltarea gândirii critice prin educaţia
şcolară. Educaţia pentru diferenţă, dialog şi interculturalitate (frumoase
vorbe, nu-i aşa?) ar trebui să aibă, ca o componentă esenţială, studiul critic
al istoriei în şcoală. Din pacate, avem de-a face, şi după căderea
comunismului, cu o interpretare unică a istoriei, văzută ca drum conştient şi
drept spre realizarea idealurilor naţionale etc... (vă sună cunoscut, nu-i
aşa?) după cum şi în ştiinţe se merge doar pe adevături unice şi viziuni
unilaterale. Iar cei care susţin altceva sunt incompetenţi, deci vinovaţi, deci
periculoşi, deci trebuind a fi pedepsiţi (v. şi postarea anterioară - http://deceeducatia.blogspot.ro/2014/07/scoala-romaneasca-de-la-greseala.html
). Un alt exemplu: sunt foarte multe voci care se împotrivesc „relaxării” convenţiilor gramaticale,
evidenţiată inclusiv prin ediţiile succesive ale DOOM şi ale Gramaticii Academiei,
şi care cer, sus şi tare, reguli clare şi, mai ales, unice („de ce să acceptăm mai
multe forme de plural pentru „nivel”?”). Şi, încă un exemplu, ca întrebare "pour
les connaisseurs" - profesori de matematică: ce note i-aţi da unui elev
care spune că dintr-un punct exeterior unei drepte nu se poate duce nicio dreaptă
paralelă sau se pot duce o infinitate de drepte paralele?
Un alt lucru pe
care l-am învăţat din această carte (de
fapt, mi l-am reamintit), este că nu întotdeauna o operă ştiinţifică sau
artistică importantă este garanţia unui caracter deosebit, destul de mulţi „germanofili”
devenind „antantofili” sau viceversa, în funcţie de cum bătea vântul. Un alt
citat din lucrarea lui Boia, când analizează soarta lui Slavici: „Dacă la scriitori
precum Sadoveanu sau Rebreanu se constată uşor un deficit de caracter,
necazurile lui Slavici se trag, s-ar putea spune, dintr-un „surplus de caracter””.
La fel cum istoria este prezentată unilateral în manuale, marii artişti şi
creatori sunt, de asemenea, idealizaţi. De exemplu, pornind de la „versatilitatea”
unui Sadoveanu, care a fost, cu convingere, „în toate Camerele, cu toate
partidele, ca rumânul imparţial”, ajungem să credem că, dacă a scris frumos, şi
comportamentul lui „extra artistic” a fost corect. La fel se întâmplă, acum, cu
Adrian Păunescu sau cu Dinu Săraru, de exemplu: dacă îndrăzneşti să spui ceva
împotriva opţiunilor lor politice, ţi se răspunde, cu ţâfnă, că au fost „mari
scriitori” – ceea ce, e adevărat. Dar, ce are una cu alta?
Aici, mi-am adus
aminte şi de ceea ce spune Howard Gardner despre importanţa caracterelor în conceperea
şi relizarea unui proiect – indiferent de felul acestuia (naţional, eduaţional,
politic, ş.a.m.d.). Or, noi caractere adevărate nu prea avem în viaţa politică
şi, nota bene, toţi liderii politici actuali sunt produsul şcolii româneşti,
unii dintre ei chiar ai şcolii „libere”, post-decembristă!
În concluzie, dacă
educaţia civică şi istorică (dar şi cea ştiinţifică, artistică, morală ...), ar
fi critică şi ar trece dincolo de simpla îndoctrinare, poate şi dialogul
politic ar trece, şi el, dincolo de "bapamătii" iar noi am trăi, cu
toţii, mai bine.
Întotdeauna, cine are puterea are dreptate, asta cu atât mai mult într-o ţară cu mentalitate orientală. Cine să te contreze? Cei pe care îi numeşti tu la conducerea poliţiei, jandarmeriei, chiar justiţiei? Presa care, la acea dată, dar şi acum, scria în astfel de momente sensibile ceea ce i se dicta, pentru că şi presa este o afacere pe care nu vrei să o pierzi. Ca un exerciţiu intelectual, transpus în ziua de azi, asistăm la o discuţie absolut inutilă despre condamnarea unei creaţii a Securităţii, Felix, şi sechestrul pus firmei Grivco. Credeţi că mentalitatea românilor s-a schimbat de atunci? Prin forţa informaţiei şi astăzi a imaginii(lor) trebuie să îi faci pe oameni, cetăţeni, electorat, telespectatori, să ceadă ce ce vrei tu să creadă, conform intereselor financiare, că la noi românii constanţă........
RăspundețiȘtergereRolul istoriei in educatie este urias. A-ti cunoste trecutul inseamna a sti spre ce te indrepti. Din pacate, in scoli, istoria se opreste (pentru gimnaziu) la revolutia din 1989. Dar macar daca acestui moment din istorie i s-ar fi acordat atentia necesara. Ori, evenimentele ulterioare au fost si sunt la fel de importante in istoria noastra si in deciziile politice care se iau. Dar copiii nostri nu le inteleg, pentru ca nici profesorii nu le predau asa ceva, pentru ca nici nu sunt lucruri prevazute in programa. Dar e posibil sa fie lucruri pe care nici profesorii sa nu le inteleaga din contextul politic in care au avut loc. Cat de impartiali ar trebui sa fie istoricii nostri pentru a arata toate fatetele semnarii unui acord politic (cu UE, NATO etc.) pentru a le include in manuale si a le intelege si elevii nostri; dar, mai ales, cat de impartiali ar trebui sa fie politcienii nostri pentru a aproba aceste manuale? De asemenea, cred ca ar trebui sa existe niste cursuri de formare despre istoria prezentului in Romania si in lume, pentru ca multi dintre profesori interpreteaza lucrurile doar din prisma politicului apropiat. Cred ca, in geografie, o atentie sporita ar trebui acordata geopoliticii si geostrategiilor la nivel global, pornind de la importanta resurselor naturale si a ramurilor economice dezvoltate in anumite tari. Dar, de asemenea, aceste lucruri necesita formare si pentru profesori, pentru ca, multi isi dau cu parerea, dar prea putini inteleg amploarea evenimentelor. Poate asa ar incepe sa inteleaga si elevii importanta deciziilor politice si economice ale Romaniei, sau ale UE, sau ale Rusiei, sau ale SUA, ale Chinei etc. Sunt foarte multe de discutat pe aceasta tema, si cred ca, in loc sa predam economii care nu mai exista, sau sa discutam jumatate de semestru despre Imperiul Roman, am putea face elevii sa inteleaga mai bine evenimentele din lumea pe care o traiesc.
RăspundețiȘtergereS.Cucuteanu