Vazând modul în
care funcţionează multe dintre instituţiile statului, dar şi în care se încearcă
politizarea acestora, mi-a venit în minte o afirmaţie dintr-un studiu dedicat
imaginii minorităţii rome în presă şi, în general, în discursul public („Romii
în discursul public românesc. Îndrumar de bune practici” de Daniel Barbu –
vezi: http://www.romanicriss.org/PDF/Indrumar_de_adresare%20politicieni.pdf
). Autorul reuşeşte să demonstreze nu numai eşecul autorităţilor publice române
de azi în privinţa promovării drepturilor minorităţii rome, dar şi faptul că acest
eşec este o constantă a ultimelor două secole, deci are un caracter istoric. Stând
puţin pe gânduri, am încercat să văd dacă această afirmaţie se potriveşte şi
altor drepturi, enumerate în Constituţia României, pe care statul ar trebui să le
respecte şi să le protejeze – de la „dreptul
la identitate”, până la drepturile care fac obiectul Titlului II. De exemplu (prin raportarea la celelalte ţări
din Uniunea Europeană):
- Dreptul la învăţătură – art. 32: rezultatele elevilor români la evaluările internaţionale sunt cele mai slabe.
- Dreptul la ocrotirea sănătăţii – art. 34: suntem „fruntaşi” la mortalitate infantilă, la incidenţa diferitelor boli, dar „codaşi” la speranţa de viaţă.
- Dreptul la mediu sănătos - art. 35: se taie pădurile în draci şi mereu apar cazuri de poluare majoră, dar cu autori rămaşi necunoscuţi.
- Dreptul la proprietate privată – art. 44: nici după 25 de ani nu a fost rezolvată problema retrocedării proprietăţilor furate de comunişti, iar scandalurile de la Autoritatea care se ocupă de restituirea proprietăţilor se ţin lanţ.
- Dreptul de a avea un nivel de trai decent – art. 47: avem cel mai redus nivel de trai şi cea mai mare proporţie din populaţie sub pragul oficial al sărăciei.
- Protecţia persoanelor cu handicap – art. 50 – este o glumă, în ţara în care un secretarial local pentru persoanele cu handicap era (este?) situat la etajul unei clădiri fără lift...
- Dreptul la viată si la integritate fizică si psihică – art. 22: avem cea mai mare mortalitate în urma accidentelor de circulaţie.
- Dreptul la apărare – art. 24 – şi dreptul la petiţionare – art. 51 – sunt grav încălcate de cele peste 100 de diverse „corpuri de control”, care parazitează (şi, adesea, înlocuiesc) instituţiile legitime ale statului şi ale căror acte administrative nu sunt constestabile.
- Secretul corespondenţei – art. 28 – este „facultativ”, dovezile din multe cauze fiind obţinute prin „excepţii” de la exercitarea acestui drept şi, apoi, încălcând alt drept (la viaţa intimă, familială şi privată – art. 26), sunt oferite mass media pentru „execuţii publice” ordonate politic.
Eu, personal, nu
mai am nevoie de dovezi suplimentare pentru a demonstra caracterul istoric al eşecului
statului român, care nu ştie, nu poate, dar nici nu vrea să-şi respecte şi
să-şi apere cetăţenii şi drepturile acestora, pentru că mai uşor se conduce (=
se manipulează) un popor needucat.
Astfel, putem întrezări cauza principală, cred eu, a acestei situaţii (chiar cu
riscul de a fi considerat că am „idei puţine dar fixe”), anume lipsa de educaţie: oamenii nu îşi ştiu
drepturile (Câte ore de educaţie civică avem în curriculum?), nu învaţă să le
practice (Cum sunt cunoscute, exersate şi respectate drepturile copilului şi drepturile omului în şcoală?) şi, nu în ultimul rând, oamenii nu sunt educaţi să fie
solidari în apărarea acestor drepturi (v. şi postarea mea din 20 martie, „Sociopatia
distruge România!”)
În sprijinul
acestei afirmaţii (anume că avem nevoie de educaţie) vin nenumărate studii şi
analize (v. şi postarea mea din 21 martie „De ce este importanta educaţia?”)
care demonstrează, de exemplu, că educaţia se corelează pozitiv cu
voluntariatul, cu angajamentul civic şi politic (inclusiv cu participarea la
vot şi cu votul în cunoştinţă de cauză). Ca surse de informare, o sinteză a
OECD „What are the social benefits of
education?” la http://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/EDIF%202013--N%C2%B010%20(eng)--v9%20FINAL%20bis.pdf
sau recenta prezentare a lui Andreas Schleicher (de la OECD, „bossul” de la
PISA) („Presentation for the 2014
International Summit on the Teaching Profession”, la http://www.slideshare.net/OECDEDU/istp-2014-equity-excellence-and-inclusiveness-in-education?utm_source=slideshow&utm_medium=ssemail&utm_campaign=upload_digest).
Aşa cum am mai spus, cercetările au demonstrat că oamenii educaţi câştigă mai bine,
sunt mai sănătoşi, mai fericiţi, mai puţin corupţi, îşi ştiu drepturile (pe
care le apără cu înverşunare) şi sunt mai activi din punct de vedere politic şi
civic.
Ca urmare, cred cu tărie că singura cale de a avea o
societate sănătoasă (şi o clasă politică aşijderea) este educaţia de calitate. Deci,
nu o educaţia aşa cum este ea acum, cu multe reminsicenţe din perioada
comunistă (v., în acest sens un foarte interesant articol, deşi mai vechi, din
1998, al lui Stephen Heyneman, „The
Transition from Party/State to Open Democracy: The Role of Education”, la http://www-new.vanderbilt.edu/peabody/heyneman/PUBLICATIONS/199801.pdf)
ci una reformată, schimbată din temelii,
nu numai la nivel structural, ci, mai ales, la nivel conceptual şi cultural, mentalitar
şi atitudinal.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu